Βιβλία και εγκεφαλική ανάπτυξη των παιδιών

list Στις: Νέα - Ανακοινώσεις Την:
Βιβλία και εγκεφαλική ανάπτυξη των παιδιών

Η απομάκρυνση των ηλεκτρονικών συσκευών και το διάβασμα βιβλίων στα παιδιά ενισχύει την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Όλοι γνωρίζουμε ότι είναι αλήθεια, αλλά τώρα η επιστήμη μπορεί να μας πείσει με εντυπωσιακές εικόνες.

Αυτός είναι ο εγκέφαλος ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας του οποίου οι γονείς του περνάνε τακτικά χρόνο μαζί του διαβάζοντάς του βιβλία.

Οι χρωματισμένες κόκκινες περιοχές σε αυτήν τη σάρωση δείχνουν αύξηση της δομημένης λευκής ουσίας (white matter) στις περιοχές του εγκεφάλου του παιδιού που σχετίζονται με τη γλωσσική λειτουργία και τις μαθησιακές ικανότητες.

Από κάτω είναι ο εγκέφαλος ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας που ξοδεύει κατά μέσο όρο δύο ώρες την ημέρα παίζοντας σε οθόνες (τηλέοραση, τάμπλετ ή smartphones).

Το μπλε σε αυτήν την εικόνα δείχνει μαζική υποανάπτυξη και αποδιοργάνωση της λευκής ουσίας στους ίδιους τομείς που απαιτούνται για την υποστήριξη της μάθησης στο σχολείο.

 

Και οι δύο εικόνες προέρχονται από πρόσφατες μελέτες που έγιναν από το Reading & Literacy Discovery Center του Νοσοκομείου Παίδων του Σινσινάτι στις ΗΠΑ. Είναι οι πρώτες μελέτες που παρέχουν νευροβιολογικά στοιχεία για τα πιθανά οφέλη της ανάγνωσης και τις πιθανές βλάβες της έκθεσης σε ηλεκτρονικές οθόνες στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας.

"Αυτό είναι σημαντικό επειδή ο εγκέφαλος αναπτύσσεται ταχύτερα τα πρώτα πέντε χρόνια", δήλωσε ο βασικός συγγραφέας της μελέτης Δρ. John Hutton, παιδίατρος και κλινικός ερευνητής στο Νοσοκομείο Παίδων του Σινσινάτι.

"Τα παιδιά που έχουν περισσότερα ερεθίσματα που οργανώνουν τον εγκέφαλο έχουν τεράστιο πλεονέκτημα όταν φτάνουν στο σχολείο“, δήλωσε ο Hutton. “Και είναι πολύ πιο δύσκολο για τα παιδιά που δεν έχουν αντίστοιχα ερεθίσματα να καλύψουν αργοτερα αυτήν την αρχική υστέρηση."

Η σημασία της λευκής ουσίας

Και οι δύο μελέτες χρησιμοποίησαν έναν ειδικό τύπο μαγνητικής τομογραφίας, που ονομάζεται tensor diffusion imaging, για να εξετάσουν τη λευκή ουσία 47 υγιών παιδιών ηλικίας τριών έως πέντε ετών που δεν είχαν ακόμη ξεκινήσει το νηπιαγωγείο.

Η φαιά ουσία (grey matter) του εγκεφάλου περιέχει την πλειονότητα των εγκεφαλικών κυττάρων που λένε στο σώμα τι να κάνει. Η λευκή ουσία αποτελείται από ίνες, συνήθως διανέμημένες σε δέσμες που ονομάζονται οδοί, οι οποίες σχηματίζουν συνδέσεις μεταξύ εγκεφαλικών κυττάρων και του υπόλοιπου νευρικού συστήματος.

Η αύξηση και η οργάνωση της λευκής ουσίας είναι ζωτικής σημασίας για την ικανότητα επικοινωνίας μεταξύ των διαφορετικών μερών του εγκεφάλου, ενισχύοντας τη λειτουργικότητά του και την ικανότητά του να μαθαίνει. Χωρίς ένα καλά ανεπτυγμένο σύστημα επικοινωνίας, η ταχύτητα επεξεργασίας του εγκεφάλου επιβραδύνεται και η μάθηση υποφέρει.

"Τα παιδιά γεννιούνται με όλους τους νευρώνες που θα έχουν στη ζωή τους, είναι ουσιαστικά άγραφος πίνακας", είπε ο Hutton. "Ανάλογα με το είδος των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί από τους ενήλικες που το φροντίζουν – π.χ.  αγκαλιές, κουβεντούλες, βόλτες, αναγνώσεις βιβλίων – οι συνδέσεις μεταξύ αυτών των νευρώνων ενισχύονται."

Οι εμπειρίες λοιπόν "εντυπώνουν" αυτές τις συνδέσεις στον εγκέφαλο, σύμφωνα με τον Hutton. Αλλά όσες δεν χρησιμοποιούνται συχνά αποκόπτονται και πεθαίνουν. "Και παρόλο που ο εγκέφαλος μπορεί να αλλάξει και να μάθει σε όλες τις ηλικίες, είναι πολύ πιο αποτελεσματικός τα πρώτα πέντε χρόνια και γι’ αυτό οι εμπειρίες της πρώιμης παιδικής ηλικίας είναι τόσο σημαντικές", είπε.

Πέρα από τις εικόνες

Εκτός από τις σαρώσεις εγκεφάλου, στα παιδιά δόθηκαν επίσης τεστ γνωστικών ικανοτήτων (cognitive tests). Σε ότι αφορά την έκθεση σε ηλεκτρονικές οθόνες, τα παιδιά που χρησιμοποιούσαν οθόνες περισσότερο από μία ώρα την ημέρα εμφάνισαν μειωμένες δεξιότητες πρώιμου γραμματισμού, μικρότερη εκφραστική ικανότητα και πέτυχαν χαμηλότερες βαθμολογίες σε παιχνίδια ταχύτητας στην ονομασία αντικειμένων.

Αντιθέτως, τα παιδιά που διάβαζαν τακτικά βιβλία με τους γονείς τους σημείωσαν υψηλότερες βαθμολογίες στα τεστ γνωστικών ικανοτήτων. "Βρήκαμε ουσιαστικά τα αντίθετα αποτελέσματα σε σύγκριση με τα παιδιά με μεγάλη έκθεση σε ηλεκτρονικές οθόνες", δήλωσε ο Hutton.

Ο χρόνος έκθεσης σε οθόνες, από την άλλη πλευρά, παρεμποδίζει δραστηριότητες πέρα από το διάβασμα, "όπως το απλό παιχνίδι, την ανάπτυξη της φαντασίας και τις δραστηριότητες εκτός του σπιτιού που" –  σύμφωνα με τον Hutton – "θα ωφελούσαν διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου που δεν σχετίζονται αποκλειστικά με την ανάγνωση."

Τι είδους ανάγνωση ήταν πιο σημαντική;

"Το πιο σημαντικό απ’ όλα αναφορικά με την ανάγνωση, τουλάχιστον βάσει της συγκεκριμένης ανάλυσης, είναι να γίνεται – δηλαδή οι γονείς να διαβάζουν στο παιδί τους σε τακτική βάση", δήλωσε ο Hutton. "Για μένα αυτό αφαιρεί την πίεση από τους γονείς για να βρουν το τέλειο βιβλίο. Απλά συνεχίστε να διαβάζετε με αγάπη και συνέπεια."

 

Πηγή: CNN Health

Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Ιανουαρίου Φεβρουαρίου Μαρτίου Απριλίου Μαϊου Ιουνίου Ιουλίου Αυγούστου Σεπτεμβρίου Οκτωβρίου Νοεμβρίου Δεκεμβρίου
close Καλάθι αγορών
close Καλάθι αγορών

Δημιουργία νέου λογαρισμού